JAK NIE WYCHOWAĆ MATERIALISTY?

8 wskazówek dla współczesnych rodziców

Współcześni rodzice mają dziś zupełnie inne wyzwania niż pokolenia sprzed lat. Nie musimy martwić się o jedzenie czy dach nad głową. Jednak w świecie naładowanym konsumpcjonizmem i hedonizmem trudniej niż kiedykolwiek nauczyć dziecko, że wartość człowieka nie tkwi w markowych ciuchach i nowym smartphonie.  

Tymczasem badania nie pozostawiają złudzeń – materializm szkodzi. Dzieci przywiązane do dóbr materialnych gorzej zarządzają pieniędzmi1, mają niższą samoocenę2, są bardziej egocentryczne3, mniej zadowolone z życia4 i częściej cierpią na depresję5.

Co zatem robić, by pieniądze były dla dziecka narzędziem, a nie celem życia?

 

  1. Buduj poczucie własnej wartości

Ok 13. roku życia drastycznie spada samoocena dzieci5. A jest to jeden z najważniejszych predyktorów materializmu6,7. Dziecko, które nie wierzy w swoją wartość, szuka jej w drogich gadżetach8. Twoją rolą jest dawać mu niepodważalne poczucie, że jest ważne, kochane i wystarczające. Unikaj także traktowania rzeczy jako substytutu miłości. Nadmiar prezentów może sugerować dziecku, że przedmiot = uczucie, co zwiększa jego poziom materializmu9,10.

 

  1. Daj przestrzeń do samodzielności

Materializm rośnie także u dzieci, które mają zewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli11. Natomiast osoby, które czują wpływ na swoje życie, są hojniejsze12, rzadziej wpadają w długi13 i częście traktują pieniądze wyłącznie jako narzędzie13. Dawaj zatem dziecku wybór, przestrzeń do podejmowania decyzji i mierzenia się z ich konsekwencjami. Doceniaj nie tylko jego sukcesy, ale także sam fakt, że spróbowało zmierzyć się z problemem.

 

  1. Uwzględnij osobowość

Z racji cech osobowości, np. ekstrawersji czy impulsywności, niektóre dzieci są bardziej narażone na rozwój materializmu14,15,16. Niestabilność emocjonalna czy silne reakcje na stres mogą sprzyjać traktowaniu dóbr jako sposobu na ukojenie napięcia17,18. Dzieci o takich cechach tym bardziej potrzebują naszego wsparcia. Nie da się zmienić temperamentu, ale można kształtować charakter19 oraz uczyć dziecko, jak radzić sobie emocjami20. Również tymi związanymi z pieniędzmi.

 

  1. Rozmawiaj ciepło, ale konkretnie

Bądź rodzicem autorytatywnym, czyli jednocześnie wspierającym i wymagającym, serdecznym, ale stawiającym granice21. Tacy rodzice rzadziej wychowują materialistów22,23,24. Tłumacz także, że pieniądze są ważne, ale nie najważniejsze. Ucz, dlaczego ludzi nie ocenia się po tym, co mają ale po tym, kim są. Jeśli dziecko ma rodzica-materialistę, najpewniej powieli jego wartości4

 

  1. Pomóż oswoić lęki

Dorastanie to czas poszukiwania tożsamości i sensu życia. W takich momentach dzieci często uciekają się do pieniądzy jako substytutu bezpieczeństwa i kontroli25,26. Nakłada się na to większa w tym czasie potrzeba przynależności do grupy. Pieniądze z kolei są swoistym lekiem przeciwbólowym na odrzucenie społeczne27. Dlatego tak ważne są rozmowy o relacjach, przemijaniu i naszych wartościach. Są nieraz trudne, ale budują prawdziwą odporność psychiczną.

 

  1. Ogranicz ekspozycję na reklamy i media

Dzieci wystawiane na dużą liczbę reklam częściej pragną drogich rzeczy i oceniają innych po ich majątku28,29. Zmiany widoczne są już u przedszkolaków4. Reklamy nie tylko wzmacniają materializm, ale też konflikty rodzicdziecko30. Rozmawiaj ze swoją pociechą o manipulacjach marketingowych i ucz rozróżniania potrzeby od zachcianki. Filtruj treści i ogranicz czas spędzany przed ekranem. Wyidealizowany obraz rzeczywistości jest przecież obecny nie tylko w reklamach, ale także w mediach społecznościowych, grach na telefonie, filmikach na YT czy serialach TV. 

 

  1. Angażuj we wspólnotę i dobroczynność

Nastawienie na relacje i wspólny cel zmniejsza poziom materializmu i chroni przed nadmiernym skupieniem na sobie31. Pomoc starszej sąsiadce, organizacja paczek dla potrzebujących lub udział w szkolnym wolontariacie pomagają wyjść dziecku poza obręb własnego „Ja”. Pomocne jest także doświadczanie wspólnoty rodzinnej, rówieśniczej lub religijnej. Daje ona dziecku poczucie sensu, przynależności i znaczenia. Dobroczynność oraz wspólnota budują tożsamość dziecka wokół wartości, a nie posiadania.

 

  1. Wprowadź edukację finansową

Dobrze zaprojektowana edukacja finansowa wpływa nie tylko na umiejętność oszczędzania32, ale także na dokonywanie mądrzejszych decyzji finansowych33,34 oraz na zdrowsze postawy wobec pieniędzy14,35. Ucz dziecko, że za pieniędzmi stoją wybory, wysiłek i odpowiedzialność. Że są one narzędziem w drodze do celu, a nie celem samym w sobie. Dzięki temu, zamiast pocieszać się nimi, Twoje dziecko będzie podchodziło do nich „na chłodno”.

 

Dziecięcy materializm powinien być dla Ciebie ostrzeżeniem. Zanim wydasz kolejne złotówki na coś, co „wszyscy mają”, zatrzymaj się i zapytaj: czego tak naprawdę potrzebuje moje dziecko?  

Twojej obecności? Uznania? Odpowiedzi na pytania, których się boi zadać?  

Podnoś samoocenę dziecka. Rozmawiaj o Waszych wartościach, o relacjach i o przemijaniu. Bądź uważnym i zaangażowanym rodzicem. Pozwól podejmować ryzyko i mierzyć się z konsekwencjami. Zapewnij dzieku wpierającą wspólnotę oraz zaangażuj w dobroczynność. Kontroluj ilość i jakość kontaktu z ekranem. A także edukuj finansowo, uwzględniając osobowość dziecka.

Pamiętaj, że najlepszym prezentem, jaki możesz dać dziecku, aby w przyszłości było niezależne finansowo i umiało cieszyć się swoimi pieniędzmi, jest zdrowa relacja do pieniędzy. Bez niej, nawet najgrubsze miliony nie uczynią go szczęśliwym36.

1https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167487011001942
2https://www.empik.com/psychologiczne-znaczenie-pieniedzy-gasiorowska-agata,p1093744707,ksiazka-p
3https://www.researchgate.net/publication/232558390_Culture_and_the_Self_Implications_for_Cognition_Emotion_and_Motivation
4https://www.youtube.com/watch?v=coTIqEpQF2o
5https://app.amanote.com/v4.2.1/research/note-taking?resourceId=8ZKs13MBKQvf0BhiY1xs
6https://www.researchgate.net/publication/276283282_Reexamination_and_Extension_of_Kleine_Kleine_and_Kernan’s_Social_Identity_Model_of_Mundane_Consumption_The_Mediating_Role_of_the_Appraisal_Process
7https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00049530.2021.1944315
8https://www.researchgate.net/publication/23935624_The_Influence_of_Self-Construal_on_Impulsive_Consumption
9https://finansiaki.pl/media/Do-pobrania/postawy_dzieci_i_mlodziez_y_wobec_finanso_w.pdf
10https://scholar.google.pl/citations?view_op=view_citation&hl=en&user=ezcX1oEAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=ezcX1oEAAAAJ:isC4tDSrTZIC
11https://pl.wikipedia.org/wiki/Poczucie_umiejscowienia_kontroli
12https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886902000636
13https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/job.4030140109
14https://www.empik.com/psychologia-finansowa-o-pieniadzach-w-zyciu-czlowieka-wasowicz-kirylo-grazyna,prod3570332,ksiazka-p
15https://mpra.ub.uni-muenchen.de/42684/
16https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886999000847
17https://repozytorium.uw.edu.pl/entities/publication/8ed24233-c3c3-4aae-8ad0-7211d41309b4
18https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1053535707000297
19https://jakdzialacskutecznie.pl/na-czym-polega-ksztalcenie-charakteru-i-dlaczego-nie-lubie-pojecia-rozwoj-osobisty/
20https://www.youtube.com/watch?v=x20lhVzF8MA
21https://instytutpsychodietetyki.pl/wp-content/uploads/2019/07/rodzic.png
22https://home.uia.no/ellenkn/WebleyNyhus2006.pdf
23https://link.springer.com/article/10.1007/s10834-011-9270-3
24https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167487014000580
25https://www.researchgate.net/publication/248707274_Money_and_the_fear_of_death_The_symbolic_power_of_money_as_an_existential_anxiety_buffer
26https://www.researchgate.net/publication/232428717_The_Urge_to_Splurge_A_Terror_Management_Account_of_Materialism_and_Consumer_Behavior
27https://www.researchgate.net/publication/24408643_The_Symbolic_Power_of_Money_Reminders_of_Money_Alter_Social_Distress_and_Physical_Pain
28https://www.researchgate.net/publication/311558345_Television’s_Cultivation_of_Material_Values
29https://repub.eur.nl/pub/109520/REPUB_109520-OA.pdf
30https://www.researchgate.net/publication/222555473_The_Effects_of_Television_Advertising_on_Materialism_Parent-Child_Conflict_and_Unhappiness_A_Review_of_Research
31https://www.researchgate.net/publication/232558390_Culture_and_the_Self_Implications_for_Cognition_Emotion_and_Motivation
32https://www.researchgate.net/publication/379434555_SELF-CONTROL_FACTORS_AND_HOUSEHOLD_SAVING_1_The_Relationship_Between_Self-Control_Factors_and_Household_Saving_Behavior_Accepted_for_publication_in_the_Journal_of_Financial_Counseling_and_Planning_SEL
33https://www.researchgate.net/publication/261926128_Financial_Literacy_of_Young_Adults_The_Importance_of_Parental_Socialization
34https://www.academia.edu/30369113/Earlier_financial_literacy_and_later_financial_behaviour_of_college_students?email_work_card=view-paper
35https://www.empik.com/pieniadze-albo-zycie-jak-pieniadze-wplywaja-na-nasze-zachowanie-emocje-i-relacje-gasiorowska-agata-katarzyna-sroczynska,p1533565323,ksiazka-p
36https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2208661120